Terapia taktylna Masgutowej
pytanie do rodziców
Szanowni Państwo,
chciałabym zapytać czy słyszeli Państwo o terapii taktylnej dr S. Masgutowej, czy stosowali ją Państwo w pracy z dziećmi (jeśli tak to jakie były rezultaty) i czy ewentualnie byliby Państwo zainteresowani takim rodzajem terapii dla Pańskich dzieci? Poniżej zamieszczam informacje dotyczące tej terapii.

Jestem absolwentką pedagogiki, a w trakcie studiów zdobyłam również uprawnienia do pracy z osobami niepełnosprawnymi. Ukończyłam także kurs Neurosensorycznej Terapii Taktylnej organizowany przez Międzynarodowy Instytut dr Swietłany Masgutowej w ramach Programu MNRI Masgutowa Neurosensorimotor Refleks Integration. Byłabym wdzięczna za udzielenie odpowiedzi.

Neurosensoryczna terapia taktylna proponuje techniki terapeutyczne, które wpływają na rozwój funkcji półkul i kory mózgowej, śródmózgowia i tylnych partii mózgu. W czasie terapii stosuje się specjalne techniki stymulacji, który pobudzają oraz przygotowują receptory skóry do prawidłowego odbioru bodźców sensoryczno-motorycznych pochodzących z otoczenia. Terapia stosowana jest w pracy z osobami z wyzwaniami rozwojowymi. Głównym założeniem programu jest uruchomienie naturalnych mechanizmów rozwoju i samoregulacji organizmu. Celem jest wyciszenie, aktywizacja świadomości kinestetycznej, poprawa odbioru wrażeń dotykowych, regulacja napięcia mięśniowego oraz wspomaganie integracji sensomotorycznej i integracji odruchów. Ten rodzaj terapii:
- zwiększa świadomość ciała i reguluje zaburzenia skóry w odbiorze wrażeń dotykowych
- reguluje reakcje mózgu na informacje pochodzące ze skóry i mięśni
- działa relaksująco i wyciszająco na układ nerwowy
- obniża poziom stresu

Terapia taktylna jest skutecznie wykorzystywana u dzieci i dorosłych, zarówno zdrowych, jak i z:
- różnymi rodzajami niepełnosprawności
- porażeniem mózgowym
- Zespołem Downa
- autyzmem i zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- zaburzeniami zachowania
- niestabilnością emocjonalną
- lękami i fobiami
- opóźnieniami w rozwoju umysłowym i psychoruchowym
- trudnościami w nauce, dysleksją
- zaburzeniami napięcia mięśniowego
- ADHD, ADD
- zaburzeniami mowy
- zaburzeniami integracji sensorycznej itp.

Ten rodzaj terapii może być stosowany samodzielnie, jako jedna z podstawowych technik w terapii lub jako technika wspomagająca przy realizacji wynikającego z diagnozy indywidualnego programu terapeutycznego osoby.


  PRZEJDŹ NA FORUM